W roku 2020 i 2021 handel w Internecie staje się najbezpieczniejszym sposobem prowadzenia swojego biznesu. Wartość rynku ecommerce w Polsce za rok 2020 wyniesie ponad 60 mld zł. Handel w Internecie nie jest już tylko jednym ze źródeł, ale staje się głównym nurtem utrzymania wielu firm.W artykule przedstawiam usługi internetowe, narzędzia oraz wytyczne niezbędne do stworzenia sklepu internetowego, który odniesie sukces w sieci.
Pomysł na biznes w Internecie
Brzmi zbyt oczywiście? Być może. Natomiast jest to bardzo ważny element. Musisz dowiedzieć się czy będziesz w stanie dostarczać produkt wyższej jakości, taniej i szybciej. Internet będzie Twoim papierkiem lakmusowym, gdzie sprawdzisz ceny i produkty innych firm. Będziesz wtedy w stanie określić, czy Twoja oferta jest atrakcyjna cenowo i jakościowo.
Warto sprzedawać w dzisiejszych czasach niszowe produkty w Internecie. Dlaczego? Ponieważ rynek nie jest nimi nasycony. Sprzedając odzież, sprzęt RTV lub meble spotkasz się z konkurencją dużych korporacji, które mają właściwie nielimitowane budżety na reklamę w sieci.
Życzę Ci abyś trafił w swoją niszę klientów, wtedy będzie to cenniejsze niż żyła złota.
Co to jest domena, hosting internetowy oraz certyfikat SSL?
Jeśli chcesz założyć sklep internetowy, to spotkasz się na pewno z usługami internetowymi. Są one niezbędne, aby Twoja strona zaczęła być widoczna w sieci pod adresem www.
Domena to adres internetowy, którym będziesz identyfikował się Internecie. Warto aby był on chwytliwy dla ucha i prosty do zapamiętania. Będzie to adres Twojego sklepu, który warto sobie zabezpieczyć i dbać o to aby usługa nie wygasła z końcem abonamentu.
Jeśli posiadamy już nazwę internetową, to drugą niezbędną usługą będzie hosting (zwany również serwerem). Czym jest hosting www? Najprościej mówiąc hosting internetowy to wydzielone miejsce w serwerowni, na którym będzie umieszczona Twoja strona www i poczta firmowa. Najczęściej miejsce to jest wydzierżawiane u operatora internetowego – firmy sprzedającej hostingi i domeny. To właśnie tam będą znajdowały się pliki Twojego sklepu internetowego. Warto również dbać o to aby usługa nie wygasła. Wtedy niestety stracimy nasz sklep. Dlatego jeśli posiadasz już stworzoną stronę www lub sklep, to musisz pamiętać aby co jakiś czas wykonywać kopie bezpieczeństwa (backupy).
Mamy już omówione dwie usługi, które są niezbędne do wyświetlania sklepu www. Czym jest w takim razie certyfikat SSL?
Na pewno nie raz spotkałeś się na stronie bankowej z ikoną kłódki po lewej stronie od adresu w przeglądarce. Jest to właśnie certyfikat SSL. Jego protokół odpowiada przede wszystkim za szyfrowanie danych wpisywanych na stronie www przez użytkownika. Tak więc dane logowania, formularze kontaktowe i dane kart płatniczych nie będą możliwe do podsłuchania przez hakera. Jest to bardzo ważne przy prowadzeniu sklepu www, który musi wzbudzać zaufanie u klienta. W przeglądarce Chrome strony bez protokołu SSL są oznaczone jako „Niezabezpieczona”. Jest coraz więcej przesłanek, że Google indeksuje strony z certyfikatem na wyższych pozycjach. Czy wiesz, że Polska firma Asseco jest jednym z największych dostawców certyfikatów SSL w Europie?
Zostań prorokiem swojego produktu!
Oczywiste jest to że dobry handlowiec będzie wychwalał swój produkt oraz będzie w stanie opowiedzieć o nim wszystko. Na pewno myślisz, że to takie oczywiste? Spotykam się często ze sklepami internetowymi w sieci, które po prostu nie posiadają żadnych opisów. Klient jest zostawiony sam sobie… Przegląda produkty w sklepie i widzi tylko zdjęcia bez opisu. Weź pod uwagę, że klient nie kupi od Ciebie nic jeśli go do tego nie przekonasz. Zaprezentuj swój produkt, opisz jego mocne strony, a na pewno zachęcisz do niego klienta.
Każdy klient chętniej kupi produkt od profesjonalisty w swojej branży. Jak zaprezentować się Internecie jako szpec? Jeśli prowadzisz biznes już od dłuższego czasu, to pewnie znasz najczęściej zadawane pytania przez zainteresowanego klienta. Jeśli chcesz ściągnąć ruch do sklepu internetowego, to musisz na stronie swojego sklepu posiadać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Dlatego warto posiadać w sklepie sekcję FAQ, w której odpowiesz na nurtujące zapytania Twojego klienta.
Kolejnym sposobem zbudowania zaufanej marki jest prowadzenie branżowego bloga w sklepie internetowym. Weź pod uwagę że przydatne treści i na bieżąco publikowane artykuły, ściągną ruch na Twoją stronę internetową. Google wyżej pozycjonuje strony internetowe w sieci, które posiadają wysokiej jakości opisy i treści. Idea wyszukiwarki Google polega na tym, aby dostarczyć użytkownikowi odpowiedzi właśnie na jego pytania. Prowadząc rzetelnie bloga, poruszaj tematy nurtujące klienta. Stwórz potrzebny klientowi kontent, a możesz być pewny że zostanie to docenione, przez wyszukiwarkę oraz klienta.
Szybkie płatności w sklepie internetowym
Mobilność jest ważnym elementem w dzisiejszym pędzącym świecie. Klient decyzje zakupowe podejmuje bardzo szybko oraz oczekuje szybkiej finalizacji i dostarczenia produktu. Na co w tym przypadku musisz zwrócić uwagę jeśli prowadzisz sklep internetowy? Przede wszystkim musisz zmaksymalizować łatwość w zakupie produktu oraz zapewnić wygodne dostawy. Od czego zacząć? Na pewno często dokonujesz zakupów w Internecie. Posiadasz zapewne wygodną dla siebie formę płatności w sklepach internetowych, z której najczęściej korzystasz. Tak samo postąpi Twój klient. Należy mu udrożnić drogę do płatności poprzez narzędzie, które zna i potrafi obsługiwać. W Polsce najpopularniejszym przekaźnikami płatności jest PayU. Przekaźnik ten zrzesza praktycznie wszystkie z dostępnych form płatności, jest wygodny w użyciu, niezawodny oraz prosty do wdrożenia w formie wtyczki w sklepie internetowym WordPress Woocommerce.
Wygodna dostawa prosto do paczkomatu
Większość Polaków nie zdaje sobie z tego sprawy, natomiast fenomenem w globalnym trendzie dostaw przesyłek są paczkomaty firmy InPost. Niewątpliwie jest to jedna z najczęściej wybieranych form dostaw ze sklepów internetowych. Dlaczego? Dostawa do domu nie zawsze jest wygodnym sposobem dostawy. Jest kilka powodów. Jednym z nich to obawa, że kurier nie zastanie nas w miejscu zamieszkania ponieważ dużo pracujemy poza domem. Nikt nie chce później jeździć do wyznaczonego miejsca aby odebrać przesyłkę awizo. Poza tym każdy chyba zna dowcip o kliencie, który wysyła SMSa do kuriera: „Kończę pracę o 16”, a kurier odpowiada: „Ja też”. Implementacja wtyczki paczkomatów InPost w sklepie Internetowym zapewni Twojemu klientowi wygodę. Kupujący będzie w stanie w prosty sposób wybrać punk, w którym odbierze swoją upragnioną przesyłkę. Dostawy produktów ze sklepów internetowych do paczkomatów jest bardzo popularnym sposobem odbiory przesyłki, zwłaszcza u młodych osób.
Firma budująca sklepy internetowe
Jak sprawdzić czy firma, której zlecę tworzenie sklepu internetowego jest godna zaufania? Przede wszystkim porozmawiaj i jasno określ swoje oczekiwania. Nie komplikuj tematu. Powiedz szczerze czego potrzebujesz i podeprzyj się przykładem Twojej realnej konkurencji. Realnej również pod względem wdrożenia sklepu www. W branży twórców stron www powszechny jest dowcip, że każdy klient chce mieć „drugie Allegro”. Firma, która zaproponuje Ci stworzenie sklepu www, powinna doradzić Ci najlepsze dla Ciebie rozwiązanie pod względem oprogramowania, ceny oraz funkcjonalności.
Wystrzegaj się gotowych, abonamentowych rozwiązań. Będziesz wtedy uwiązany abonamentem, a jeśli Twój sklep odniesie sukces to możesz być pewny, że nie pozostanie to niezauważone przez twórcę oprogramowania. Znajdź firmę interaktywną, z którą dogadasz uczciwą cenę dla obu stron przy jednorazowej płatności. Sektor IT budujący strony www i sklepy internetowe przeżywa teraz bardzo duże zainteresowanie. Konkurencja jest duża, natomiast na rynku znajdziesz profesjonalistów oraz partaczy. Wystrzegaj się tych drugich, którzy często zaproponują Ci cenę niemożliwie niską. Nie muszę chyba mówić, że satysfakcja z ich pracy (jeśli taka się w ogóle odbędzie) będzie również bardzo niska. Staraj się celować w cenę rynkową weryfikując firmę poprzez opinie oraz realizacje. Zbierz kilka ofert na zbudowanie sklepu internetowego i poproś zaufaną osobę, aby je dla Ciebie porównała. Możesz również skontaktować się z firmą budującą sklepy www i poprosić o przedstawienie różnic pomiędzy ofertą tej firmy, a konkurencją. Sprawdzisz wtedy czy możesz tej osobie ufać i czy porówna rzetelnie swoją ofertę z konkurencją. Dzięki temu będziesz w stanie zweryfikować różnicę pomiędzy ofertami na zbudowanie sklepu internetowego.